Algemene
informatie gids
Vliegtuigonderhoud (Eerste monteur vliegtuigonderhoud)
Crebocode 25321 Leerweg BOL Niveau 3
Jouw beroep
Het werk
Beroepen veranderen, nieuwe beroepen/ functies ontstaan en andere verdwijnen. Met andere woorden, de vraag vanuit de arbeidsmarkt verandert; hier proberen wij binnen onze opleiding op aan te sluiten, zodat jij klaar bent voor die veranderende arbeidsmarkt.
Jouw opleiding
Dat tijdig en regelmatig onderhoud van vliegtuigen heel belangrijk is, begrijpt iedereen. Zoveel mensen die in de lucht worden vervoerd... als daar iets mis gaat, is de schade niet te overzien. Dit onderhoud wordt dan ook uitgevoerd volgens strikte internationale en Europese wet- en regelgeving. In internationaal verband is de International Cival Aviation Organisation hiervoor verantwoordelijk en binnen Europa de European Aviation Safety Agency (EASA). Om de veiligheid in de luchtvaart te waarborgen worden eisen gesteld aan personeel, organisatie, hulpmiddelen en procedures. Bij vliegtuigonderhoud geldt dit zowel voor complete vliegtuigen als voor onderdelen daarvan. Het is heel belangrijk dat onderhoud goed en veilig wordt uitgevoerd, zeker als je bedenkt dat er wereldwijd jaarlijks dertig miljoen vluchten worden uitgevoerd en twee miljard passagiers worden vervoerd. Als aankomend medewerker vliegtuigonderhoud word je in diverse basisvaardigheden getraind, om allerlei werkzaamheden te kunnen uitvoeren. In de luchtvaartwereld heet dat 'multiskillen'.
Praktisch gezien betekent het dat je bijvoorbeeld het ene moment het tapijt staat te snijden, het volgende moment elektrische ‘draadbundels' vervangt en daarna weer staat te smeren met een vetspuit. Je werkt bij een onderhoudsbedrijf of luchtvaartmaatschappij. Daar voer je onderhoud uit aan vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Vaak doe je dat samen met anderen, je moet dus goed kunnen samenwerken. Soms is het preventief onderhoud, om storingen te voorkomen. Hierbij is het vooral belangrijk dat het vliegtuig of het onderdeel langdurig blijft werken. Een andere keer gaat het om correctief onderhoud. Dan voer je reparaties uit. Daarbij kan het gaan om slijtage of corrosie (aantasting van metaal) en om schade. Je werkt volgens de specifieke - voor dat vliegtuig of onderdeel - geldende voorschriften. Je moet dus precies weten welke voorschriften door de fabrikant van een vliegtuig zijn opgesteld en deze goed kunnen volgen. Systematisch en geconcentreerd werken is daarbij belangrijk. De voorschriften zijn over het algemeen in het Engels verwoord. Die taal moet je dus beheersen. Je werkt in de eerste plaats bij bedrijven waar het onderhoud aan vliegtuigen en/of vliegtuigonderdelen wordt uitgevoerd. Vaak is het een gespecialiseerde afdeling binnen de organisatie van een luchtvaartmaatschappij. Ook kun je werken bij een bedrijf dat het onderhoud voor een luchtvaartmaatschappij verzorgt. Regelmatig moet het onderhoud ook in het buitenland worden uitgevoerd. Als het werken in het vliegtuigonderhoud je aanspreekt, is het goed te bedenken of de volgende kenmerken op jou van toepassing zijn:
-
Je hebt natuurlijk aanleg voor techniek. Je kunt nauwkeurig werken en je bent flexibel inzetbaar. Veiligheid en kwaliteit vind je belangrijk, je wilt blijven leren en meedenken om de voortdurende ontwikkelingen in je vakgebied te kunnen volgen en te helpen verbeteren.
-
Je werkt graag in teamverband, maar je hebt er ook geen problemen mee een klus zelfstandig uit te voeren.
-
Je hebt contact binnen de afdeling met collega's en leidinggevenden. Buiten de afdeling houd je contact met bijvoorbeeld de productievoorbereiding, de kwaliteitsafdeling en met andere productieafdelingen. Je moet dus goed met anderen kunnen omgaan.
Binnen de opleiding Vliegtuigonderhoud kun je kiezen uit verschillende vakrichtingen. Welke eisen worden aan deze richtingen gesteld? Wat moet je in huis hebben als je de arbeidsmarkt opkomt? En hoe kun je je eventueel verder ontwikkelen?
Bij een onderhoudsbedrijf of luchtvaartmaatschappij voer je het onderhoud uit aan vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Soms werk je als eerste monteur in een Base Maintenance omgeving (basisonderhoud) of in een werkplaats waar onderdelen worden gemaakt. Naast je normale werkzaamheden stuur je ook een aantal andere medewerkers aan. Je kunt ook werken in het onderhoud met een categorie A licentie Part 66. Part 66 is een deel van de strenge Europese wetgeving en stelt eisen aan het personeel dat vliegtuigen of onderdelen daarvan na onderhoud mag vrijgeven. Hiervoor moet je een door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart gedefinieerd onderwijsniveau behalen. Als cat. A monteur mag je zelfstandig bepaalde werkzaamheden uitvoeren aan een vliegtuig voor vertrek en -binnen bepaalde grenzen - het vliegtuig gereed verklaren voor vertrek. Je bent in staat om op een collegiale manier collega-monteurs aan te sturen in teamverband. Je hebt geen probleem met de administratieve taken die verbonden zijn aan je werk. Je bent stressbestendig want ook onder tijdsdruk moet je goed beslissingen kunnen nemen. Belangrijk is ook dat je flexibel inzetbaar bent. Je kunt verder leren tot technicus avionica of technicus mechanica met een licentie Part 66 cat. B1/2.
Wil je zien hoe je werk er in de toekomst uit kan zien bekijk dan dit filmpjes op https://www.youtube.com/watch?v=34id1HFgh_8