Artiesten (Muzikant)

Crebocode 25654 Leerweg BOL Niveau 4

Schema kerntaken en werkprocessen voor jouw opleiding

Basisdeel

B1-K1: Positioneert zich als professional in het werkveld

Er zijn veel complexe factoren in het spel die maken of een artiest ook daadwerkelijk een plek vindt in het werkveld en daarmee in de markt. De artiest moet zijn eigen talent goed kennen om zich te kunnen positioneren in het werkveld. Hij moet weten in hoeverre zijn artistieke kwaliteiten onderscheidend zijn. Zo nodig moet hij met nieuwe concepten kunnen komen (waar nog geen publiek voor was) en een eigen markt kunnen creëren. Het positioneren van de artiest is een niet voorspelbaar en niet-routinematig proces dat naast fysieke, artistieke en mentale vaardigheden ook vraagt om brede kennis van de culturele sector en ondernemende vaardigheden. Bij het positioneren van zichzelf moet de artiest zowel zakelijk als artistiek kunnen werken en denken.

B1-K1-W1: Profileert zichzelf in de markt

De artiest denkt na over wie hij is, wat zijn talent is als artiest en hoe hij dit in de markt wil zetten. Hij ontwikkelt zijn artisticiteit en ontwikkelt een professionele identiteit gebaseerd op zijn eigen talent en zijn artistieke capaciteiten. De artiest stelt zichzelf duidelijke carrièredoelen en kiest een profilering die daarbij aansluit. Hij creëert creatieve content laat zijn artistieke vakmanschap zien waarmee hij zich onderscheidt in de markt. De artiest bepaalt op welk deel van de markt hij zich gaat richten.

B1-K1-W2: Ontwikkelt en onderhoudt een professioneel netwerk

De artiest onderzoekt waar hij zijn publiek/ doelgroep kan vinden en welke kanalen er zijn waar hij zijn product kan laten zien en er inkomsten uit kan genereren. Hij onderneemt activiteiten om deel uit te maken van en te participeren in deze kanalen en/of netwerken. Hij brengt waar mogelijk zichzelf en zijn producten onder de aandacht. Hij is alert op kansen en schat deze voor zichzelf in voor opdrachten.

B1-K1-W3: Organiseert zijn ondernemerschap

De artiest oriënteert zich op wet- en regelgeving, contracten, verzekeringen, ondernemingsvormen en de inschrijving bij de KvK. Hij onderzoekt gangbare tarieven in zijn werkveld, onderhandelt over tarieven en contractvoorwaarden met opdrachtgevers en maakt zo nodig offertes en facturen. De artiest zet een eenvoudige administratie op om de uitgaven en inkomsten bij te houden. De artiest oriënteert zich op mogelijkheden voor aanvullende financiering en gaat na wat voor hem mogelijk is.

Profieldeel

P3-K1: Creëert of maakt muziek ten behoeve van een muziekproductie

De muzikant heeft te maken met diverse activiteiten die verschillen in de mate van eigenaarschap en/of initiatief. Er is geen standaardisering van het werk. Onverwachte gebeurtenissen en uitdagingen vragen creativiteit van de muzikant en het kunnen denken in mogelijkheden. De muzikant heeft relevante kennis en vaardigheden en is in staat deze waar nodig door te ontwikkelen. Hij moet een kwalitatief hoogwaardige muzikale performance of product neerzetten, in beeld blijven bij het publiek en potentiële opdrachtgevers en tegelijkertijd zakelijke kansen benutten.

P3-K1-W1: Ontwikkelt en onderhoudt zijn vakmanschap

De muzikant ontwikkelt zijn eigen muzikale talent en vertrouwt op zijn capaciteiten. Hij gebruikt diverse methoden en werkwijzen om zijn individuele kwaliteiten op muzikaal vlak te ontwikkelen en vorm te geven. Hij reflecteert op en werkt aan de ontwikkeling van zijn artistieke capaciteiten en zijn onderscheidend vermogen. Als professional laat de muzikant zien dat hij beschikt over de benodigde vaardigheden met betrekking tot het creëren en/of uitvoeren van muziek. Hij reflecteert op zijn eigen ontwikkeling en grijpt kritiek en feedback aan om ervan te leren en te groeien.

P3-K1-W2: Ontwikkelt een muzikaal product

De muzikant ontwikkelt alleen of samen met anderen/professionele partners een muzikaal product. Hij doet dit op eigen initiatief of voor een opdrachtgever. Werkt de muzikant in opdracht, dan interpreteert hij vooral en doet hij onderzoek naar muzikale achtergronden en de wensen en randvoorwaarden van de opdrachtgever. Werkt de muzikant vanuit zichzelf, dan creëert hij de omstandigheden waarin hij zijn ideeën betreffende een eigen muziekstuk en/of repertoire kan uitwerken. De muzikant maakt een realistische planning van de stappen die hij wil nemen om tot een eindproduct te komen. De muzikant checkt of het product aan het niveau voldoet, of het aansluit bij het publiek en/of opdrachtgever en of het aansluit bij de conventies van het genre óf bewust daar een tegenreactie op is.

P3-K1-W3: Treedt op en/of presenteert (releast) een muzikaal product

De muzikant presenteert zelfstandig of samen met anderen in één of meer passende contexten en/of kanalen een muzikaal product. Hij kiest het medium waarmee hij het product presenteert, bijvoorbeeld een live optreden of (digitale) presentatie (release). De muzikant bepaalt op welke wijze hij de presentatie onder de aandacht brengt/promoot. Indien van toepassing geeft hij uitleg van zijn product. In het geval van (digitaal) presenteren gaat het om de daadwerkelijke presentatie (release). Hij plant de release van het product. Hij bewaakt bij de ontwikkeling en uitvoering van de presentatie, de kwaliteit van het product en de kwaliteit van zijn eigen bijdragen.

P3-K1-W4: Verzorgt educatieve activiteiten

De muzikant verzorgt educatieve activiteiten in zijn vakgebied zoals het geven van individuele- en/of groepslessen en/of workshops. Hij maakt een inhoudelijk plan voor een educatieve activiteit, waarna hij de activiteit plant en organiseert. Hij formuleert het doel van de educatieve activiteit en de doelgroep en stemt de inhoud en aanpak van de educatieve activiteit hierop af. Hierbij zorgt hij voor de benodigde hulpmiddelen en materialen. Tijdens de educatieve activiteit legt de muzikant uit hoe een handeling of activiteit uitgevoerd moet worden en zorgt hij voor een prettig en veilig werk-/leerklimaat waarbij hij de deelnemers stimuleert, motiveert, ondersteunt en feedback en adviezen geeft.