Luchtvaartdienstverlener

Crebocode 25636 Leerweg BOL Niveau 4

Jouw beroep

Het beroep luchtvaartdienstverlener/steward(ess)
Wanneer je werkt als luchtvaartdienstverlener sta je midden in de wijde wereld van luchtvaart en toerisme. Je hebt te maken met verschillende mensen, uit andere landen en culturen en je hoort en spreekt diverse talen. Je leert dan ook echt over grenzen heen te kijken! Jouw passagiers zijn mensen die op vakantie gaan, op zakenreis, of mensen die om heel uiteenlopened redenen ervoor kiezen om met het vliegtuig te reizen. Je interesseert je in de mens achter de mens. Deze internationale branche is ongelooflijk veelzijdig en interessant. Echt geen dag is hetzelfde. Van een luchtvaartdienstverlener wordt een proactieve houding, verwacht, met doorzettingsvermogen en natuurlijk ben je flexibel ingesteld. Want in de luchtvaart werk je bijvoorbeeld ook in het weekend en soms zelfs ook met de feestdagen. Passagiers naar de zin te maken en nét dat extra beetje meer te bieden waardoor jij het verschil kan maken, dat is jouw passie! Je bent een echte teamplayer, intensief samenwerken met collega's is een must, zowel op de grond als in het vliegtuig.

Luchtvaartdienstverlener/steward(ess)
Aan het werken in de luchtvaartsector kleeft een romantisch imago: reizen naar verre landen, kennismaken met andere culturen en veel van de wereld zien. Het werk van een luchtvaartdienstverlener is echter ook uitermate verantwoordelijk, intensief en veeleisend. Werken in de luchtvaart betekent werken in een dynamische internationale omgeving, waar veiligheid en servicegerichtheid voorop staan. Het werk gaat hier 24 uur per dag, 365 dagen per jaar door. Elke dag worden enorme hoeveelheden goederen en passagiers vervoerd. Belangrijk op een luchthaven zijn aan de ene kant de strenge veiligheidseisen die aan de luchtvaart worden gesteld en aan de andere kant de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen en andere betrokken bedrijven.

Trends luchtvaartsector
Binnen de luchtvaartsector is een aantal ontwikkelingen zichtbaar. Enerzijds de ontwikkeling naar het bieden van topservice voor passagiers, anderzijds een grotere nadruk op een proactieve rol voor personeel (achter de balie vandaan en voor de balie beschikbaar zijn). Deze twee belangrijke ontwikkelingen hebben gevolgen voor de toekomstige luchtvaartdienstverleners. In het beroep is er veel aandacht voor de veiligheid, zowel op de luchthaven als in het vliegtuig. Daarnaast zijn de vaardigheden zelfstandig werken, assertiviteit en proactief handelenbelangrijk voor een correcte, veilige, (top)servicegerichte en snelle afhandeling van passagiers en hun bagage. De vlucht moet immers op tijd vertrekken en tijdens de vlucht geldt het voorgaande ook voor het controleren van bijvoorbeeld de uitrusting in de cabine/galley en het verzorgen en informeren van de passagiers. Speciale aandacht hierbij gaat uit naar het behalen van een zo groot mogelijke passagierswaardering en omzet.

De luchtvaartdienstverlener werkt in een vliegtuig of op de luchthaven, als medewerker bij het cabine- of bij het passagepersoneel. Het cabinepersoneel wijst onder andere de gasten hun stoel, geeft instructies over wat te doen in noodsituaties, serveert tijdens de vlucht hapjes en drankjes, verkoopt taxfree artikelen en stelt mensen met vliegangst gerust. Het passagepersoneel verzorgt onder meer het inchecken aan de balie, assisteert bij de (self) check-in en begeleidt de passagiers naar de gate en het vliegtuig. De behoefte aan goed gekwalificeerd en gemotiveerd cabine- en passagepersoneel neemt de komende jaren toe. Met de opleiding luchtvaartdienstverlener kun je werken bij diverse luchtvaartmaatschappijen (passage en cabine), in de (internationale) toeristische branche of hotelbranche. Ook als je wilt studeren aan het HBO sluit opleiding luchtvaartdienstverlener heel goed aan.

De luchtvaartdienstverlener is in dienst van luchtvaartmaatschappijen, afhandelingsbedrijven, luchthavens of ondersteunende bedrijven (in transport en logistiek) voor de luchtvaartsector. Zij/hij kan overal worden ingezet in het gehele proces van afhandeling van een passagier en zijn de bagage van luchthaven van vertrek tot luchthaven van aankomst. De luchtvaartdienstverlener heeft daarbij als belangrijkste verantwoordelijkheid de zorg voor de (vlieg)veiligheid en een efficiënt verloop van de processen. Daarnaast is de luchtvaartdienstverlener het visitekaartje van het bedrijf en heeft zij/hij als belangrijke taak het verlenen van service aan de passagiers zodat deze tevreden het vliegveld verlaten.

De luchtvaartdienstverlener wordt onder andere ingezet bij de volgende werkzaamheden:

  • Het inchecken van passagiers en hun bagage.

  • Het begeleiden bij de selfservice check-in.

  • Het regelen en uitvoeren van begeleiding van passagiers die bijzondere service nodig hebben.

  • Het begeleiden van het in- en uitstapproces.

  • Het begeleiden van passagiers tijdens het verblijf op de luchthaven of aan boord van het vliegtuig.

  • Het verkopen van producten.

  • Het afhandelen van zoekgeraakte en gevonden bagage.

  • Het controleren van reisdocumenten.

De luchtvaartdienstverlener kan doorgroeien naar leidinggevende functies binnen de luchtvaartdienstverlening. Daarnaast is de luchtvaartdienstverlener door de aanwezige kennis van de moderne vreemde talen, haar dienstverlenende instelling op hoog niveau en de grote stressbestendigheid inzetbaar in andere niet tot de luchtvaartbranche behorende bedrijven waar complexe dienstverlenende taken te verrichten zijn.

Beroepsvereisten (competenties die nodig zijn voor het beroep luchtvaartdienstverlener) zijn o.a.:

  • Je bent dienstverlenend en representatief.

  • Je kunt goed werken in teamverband.

  • Je kunt goed organiseren en bent zelfstandig.

  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

  • Je bent sociaal en communicatief vaardig;

  • Je bent stressbestendig.

  • Je bent lichamelijk in goede conditie.

  • Je bent taalvaardig (Nederlands en vreemde talen).

  • Je bent proactief en assertief.