Opticien

Crebocode 25631 Leerweg BBL Niveau 4

Afronding/Beoordeling

De opdrachten die je voor de stage uitvoert staan in het bpv werkboek. Hierin staat tevens een planning van uren en perioden voor de bpv.
Voor afronding van de bpv/stage moet het minimale aantal bpv uren zijn behaald.
Ook dient er elk leerjaar een beoordeling van de bpv te hebben plaatsgevonden door de praktijkopleider. Hierbij worden je beroepshouding en je ontwikkelde kennis en vaardigheden in de praktijk beoordeeld. Nadat door de bpv coördinator is vastgesteld dat je het minimale aantal bpv uren hebt behaald en de beoordeling door de praktijkopleider voldoende of goed is, heb je de bpv van dat leerjaar met een voldoende afgesloten.

Competentiematrix opticien

Competentie

Toont dit niet

0 punten

Beginner

1 punt

Gevorderd

2 punten

Beroepsbekwaam

3 punten

1

klantvriendelijk.

Begroet de klant wanneer deze wordt opgemerkt

Begroet elke bezoeker, stelt zich voor wanneer nodig

Begroet elke bezoeker, stelt zich voor wanneer nodig en stelt cliënt direct op zijn/haar gemak Hanteert bejegening werkinstructie.

2

Inlevingsvermogen

Stelt de noodzakelijke vragen

Stelt de noodzakelijke vragen, leeft zich in, luistert aandachtig en vraagt door. Signaleert non-verbaal gedrag

Stelt de noodzakelijke vragen, leeft zich in, luistert aandachtig en vraagt door. Gaat in op non-verbaal gedrag

3

Secuur en accuraat

Heeft oog voor details

Heeft oog voor details, werkt precies en foutloos

Heeft oog voor details, werkt precies en foutloos. Controleert werk en is kritisch ingesteld

4

Feedback

Kan feedback ontvangen. Verbeteringen zijn niet altijd zichtbaar.

Kan feedback ontvangen en laat verbeteringen hierop zien

Kan feedback ontvangen, laat verbeteringen hierop zien. Vraagt regelmatig om feedback en geeft gevraagd en ongevraagd zorgvuldig feedback

5

Veiligheid en hygiëne

Werkt volgens hygiëne voorschriften

Denkt aan eigen veiligheid en werkt volgens hygiëne voorschriften

Denkt aan eigen veiligheid, werkt volgens hygiëne voorschriften en werkt op een manier die het milieu niet onnodig belast.

6

Hanteert protocollen

Kent een deel van de protocollen en past deze toe.

Kent alle toe te passen protocollen en past bijna alle foutloos toe.

Kent alle toe te passen protocollen en past ze foutloos toe

7

Kan prioriteren

Toont regelmatig prioritering in werkzaamheden, maar heeft (soms) aanwijzingen nodig

Toont prioritering in werkzaamheden, slechts een enkele keer is een aanwijzing nodig

Toont uitstekende prioritering in werkzaamheden.

8

Gastvrijheid

Toont enig gastheerschap

Toont gastheerschap, biedt koffie aan,

Toont gastheerschap, biedt koffie aan, creëert een goede sfeer waarin klanten zich thuis voelen

9

Communicatie

Communiceert met de klant

Communiceert open en zorgvuldig.

Communiceert open en zorgvuldig. Vermijdt onnodig gebruik van vaktaal, legt helder en duidelijk uit.

10

Commercieel

Kent de commerciële belangen, maar nog niet in relatie tot de toegevoegde waarde voor de klant

Heeft oog voor de commerciële belangen en de toegevoegde waarde voor de klant

Hanteert een goede balans tussen commerciële belangen en de toegevoegde waarde voor de klant.

Beoordeling BPV 1e jaar:

Tussenbeoordeling 1 (T 1):

Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het 1e leerjaar totaal tenminste 5 punten scoren.

Eindbeoordeling 1 (E 1):

In de eindbeoordeling van het 1e leerjaar moet de student op bovenstaande 10 competenties totaal tenminste 9 punten scoren.

Beoordeling BPV 2e jaar:

Tussenbeoordeling 2 (T 2):

Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het 2e leerjaar totaal tenminste 15 punten scoren.

Eindbeoordeling 2 (E 2):

In de eindbeoordeling van het 2e leerjaar moet de student op bovenstaande 10 competenties tenminste 18 punten scoren.

Als de student in een maatwerk traject de opleiding in minder dan 3 leerjaren aflegt is onderstaande puntentotaal van toepassing.

Beoordeling BPV 3e (laatste) leerjaar:

Tussenbeoordeling 3 (T 3):

Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het laatste leerjaar totaal tenminste 23 punten scoren.

Eindbeoordeling 3:

Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het laatste leerjaar totaal tenminste 27 punten scoren.

nr

Competentie

1e leerjaar

Opmerkingen mbt de voortgang en afspraken

T 1

E 1

1

Klantvriendelijk

2

Inlevingsvermogen

3

Secuur en accuraat

4

Feedback

5

Veilig

6

Hanteert protocollen

7

Prioriteren

8

Gastvrijheid

9

Communicatie

10

Commercieel

Totaal aantal punten

nr

Competentie

2e leerjaar

Opmerkingen mbt de voortgang en afspraken

T 1

E 1

1

Klantvriendelijk

2

Inlevingsvermogen

3

Secuur en accuraat

4

Feedback

5

Veilig

6

Hanteert protocollen

7

Prioriteren

8

Gastvrijheid

9

Communicatie

10

Commercieel

Totaal aantal punten

nr

Competentie

3e leerjaar

Opmerkingen mbt de voortgang en afspraken

T 1

E 1

1

Klantvriendelijk

2

Inlevingsvermogen

3

Secuur en accuraat

4

Feedback

5

Veilig

6

Hanteert protocollen

7

Prioriteren

8

Gastvrijheid

9

Communicatie

10

Commercieel

Totaal aantal punten

Het eerste leerjaar mag met een onvoldoende worden afgesloten als je in het tweede en derde leerjaar dit met een voldoende of goed weet te compenseren. Zie daarvoor het onderstaande schema.

BPV 1e leerjaar eindoordeel

<9 = O

9 – 15 = V

>15 = G

BPV 2e leerjaar eindoordeel

<18 = O

18 – 23 = V

>23 = G

BPV 3e leerjaar eindoordeel

<27 = O

27 – 28 = V

>28 = G

Eindbeoordeling BPV

O+O+V=O

O+V+V=V

O+V+G=V

V+V+G=V

V+G+G=G

V+V+V=V

G+G+G=G

Eindbeoordeling BPV in een maatwerktraject

O+O=O

O+V=O

O+G=V

V+V=V

V+G=V

G+G=G