Opticien

Crebocode 25631 Leerweg BBL Niveau 4

Jouw beroep

Een opticien heeft een afwisselend beroep. Geen klant is hetzelfde, iedereen heeft zo zijn eigen wensen. Daarom is het heel belangrijk dat een opticien goed luistert naar wat de klant wil. Alleen dan kun je een passend advies geven over bijvoorbeeld brilmonturen, brillenglazen of lenzen.

Een klant die zich meldt bij de opticien heeft meestal een probleem met ‘zien’. Maar soms is er een probleem met een montuur of de glazen, ook daar moet een opticien een passende oplossing voor vinden. De opticien voert een oogmeting uit en adviseert vervolgens de klant bij de keuze van montuur en glazen. Welk montuur staat leuk?

Wat is trendy? Welke glazen passen het beste bij de wensen van de klant? De gegevens van de klant worden vervolgens in een computersysteem ingevoerd.

Wanneer de klant de winkel verlaten heeft, bestelt de opticien de glazen bij een glasfabrikant. Als de bestelde glazen zijn binnengekomen, zorgt de opticien ervoor dat ze goed in het montuur worden gemonteerd. Daarvoor beschikt de opticien, in de werkplaats, over geavanceerde slijpmachines en andere specifieke apparatuur.

Wanneer de bril klaar is, wordt de klant daarover geïnformeerd. De klant komt de bril ophalen en de opticien zorgt ervoor dat de bril comfortabel past. Daarna wordt de bril afgerekend aan de kassa. Bij al deze contactmomenten met de klant is het natuurlijk belangrijk dat de opticien klantvriendelijk en klantgericht handelt.

Meer informatie over het beroep is te vinden op de site van "Vision today" en op de site van de NUVO (Nederlandse Unie Van Optiekbedrijven).