Maatschappelijke Zorg

Crebocode 23181 Leerweg BBL Niveau 3

Jouw beroep

Overal waar in deze studiegids 'zij' of 'haar' staat, wordt ook 'hij' of 'zijn' bedoeld.

Als je gaat werken in de maatschappelijke zorg ga je werken in instellingen voor wonen, dagbesteding en vrije tijd. De doelgroep waarmee je straks als beroepskracht maatschappelijke zorg gaat werken is zeer divers, maar het werken met deze doelgroepen heeft ook overeenkomsten.
Van een professional in de maatschappelijke zorg (MZ) wordt verwacht dat je betrokken. empathisch, integer, assertief en representatief bent. Daarnaast ben je initiatiefrijk, hoffelijk, creatief en treed handelend op in complexe en soms weinig stabiele situaties. Je gaat professioneel om met jouw gevoelens en emoties bij weerstand, tegenslag en moeilijke situaties. Je geeft goed je grenzen aan, zowel naar de cliënten als naar jezelf. Je laat de regie bij de hulpvrager en zoekt afstemming bij informele en professionele netwerken van de cliënten.
Wij sluiten met het onderwijsprogramma zoveel mogelijk aan op de veranderende arbeidsmarkt. Een verandering is dat gehandicapten, ouderen en chronisch zieken steeds langer zelfstandig thuis wonen en dat ouder wordende cliënten steeds zorgafhankelijker worden. Dat betekent dat andere eisen worden gesteld aan de professional. Om daar als toekomstig professional aan te kunnen voldoen krijg je dan ook de gelegenheid om tijdens de startfase te kiezen of je een combi diploma wilt halen, maatschappelijke zorg/verzorgende-ig (VZ).
Om het beroep eigen te maken, ga je starten met een gemeenschappelijke basis. Voor MZ3 kun je kiezen tussen profiel Begeleider Gehandicaptenzorg of profiel Begeleider Specifieke Doelgroepen Voor combi tussen Verzorgende-IG en Maatschappelijke Zorg kies je ook voor een passend profiel. Tijdens de opleiding zoek je verdieping in de profielen.

Begeleider gehandicaptenzorg

Typerend voor de begeleider gehandicaptenzorg is, dat ze zorg en ondersteuning biedt aan mensen van alle leeftijden met verstandelijke, lichamelijke, zintuiglijke of meervoudige beperkingen. Zij heeft hierbij aandacht voor verschillende soorten problemen, namelijk:

  • problemen die het gevolg van een beperking of ziekte zijn;

  • problemen die door het leven zijn ontstaan maar die door de beperking of ziekte zijn vergroot;

  • problemen die het gevolg zijn van het leven van de betrokkenen.

De begeleider gehandicaptenzorg richt zich afhankelijk van de cliënt en de situatie op het leren leven met de beperking, het behouden of vergroten van de eigen regie, het zelfstandig functioneren, het bevorderen van het welbevinden (kwaliteit van leven) en/of het zo veel mogelijk voorkomen van ongemak. Zij is initiatiefrijk, hoffelijk, creatief en treedt handelend op in complexe en soms weinig stabiele situaties. Zij gaat Maatschappelijke Zorg 3 professioneel om met haar gevoelens en emoties bij weerstand, tegenslag en moeilijke situaties. Zij geeft goed haar grenzen aan, zowel naar de cliënt als naar zichzelf.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
De begeleider gehandicaptenzorg biedt zelfstandig en in teamverband zorg en onders teuning in de gehandicaptenzorg. Ze is verantwoordelijk voor haar eigen werkzaamheden met betrekking tot verzorging, begeleiding en ondersteuning van de c liënt en voor het bekwaam uitvoeren van verpleegtechnische handelingen. Ze maakt vaak deel uit van een (multidisciplinair) team dat als geheel betrokken is bij de ondersteuning van de cliënt of groep cliënten, maar werkt ook solistisch. Tijdens haar werk moet ze wel terug kunnen vallen op collega’s bij bijvoorbeeld extreme agressie van cliënt of naastbetrokkenen. De begeleider gehandicaptenzorg werkt meestal onder regie en eindverantwoordelijkheid van het team of van een functionaris van de organisatie. Relevante informatie, die ze tijdens haar werkzaamheden verkrijgt, geeft ze door aan haar leidinggevende, (multidisciplinair) team en collega's.

Begeleider specifieke doelgroepen

Typerend voor de begeleider specifieke doelgroepen is dat zij cliënten ondersteunt van alle leeftijden met (chronische) ziekten zoals psychiatrische en psycho- geriatrische stoornissen, bijvoorbeeld in de ouderenzorg, bij mensen met een niet aangeboren hersenletsel (NAH), geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of maatschappelijke zorg. Zij richt zich afhankelijk van de cliënt of situatie op herstel, behoud of ontwikkeling van de zelfredzaamheid en zelfstandig functioneren. Zij is initiatiefrijk, hoffelijk, creatief en treedt handelend op in complexe en soms weinig stabiele situaties. Ze gaat professioneel om met haar gevoelens bij weerstand, tegenslag en moeilijke situaties en geeft duidelijk haar grenzen aan.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

De begeleider specifieke doelgroepen biedt zelfstandig of in teamverband zorg en ond ersteuning aan specifieke doelgroepen. Ze is verantwoordelijk voor haar
eigen werkzaamheden met betrekking tot verzorging, begeleiding en ondersteuning van de cliënt. Ze maakt vaak deel uit van een (multidisciplinair) team.
Het team is als geheel betrokken bij de ondersteuning van de cliënt c.q. de groep cliën ten. Als ze solistisch werkt, moet ze terug kunnen vallen op collega’s bij bijvoorbeeld extreme agressie van cliënt of naastbetrokkenen. De begeleider specifieke doelgroepen werkt onder regie en eindver antwoordelijkheid van het team of van een functionaris van de organisatie.
Relevante informatie, die ze tijdens haar werkzaamheden verkrijgt, geeft ze door aan haar leidinggevende, (multidisciplinair) team en collega's.

Voor wie

Als je kiest voor een BBL-opleiding, dan kies je voor een combinatie van werken en leren.
Het is belangrijk dat je bij aanvang al een werkplek of stage hebt gevonden of dat je weet dat je er na enkele weken mee kan beginnen.