Zelfstandig werkend bakker

Crebocode 25174 Leerweg BOL/BBL Niveau 3

Schema kerntaken en werkprocessen voor jouw opleiding

B1-K1 Bereidt bakkerijproducten(gedurende gehele opleiding: basis - gevorderd - competent))

  • B1-K1-W1 Plant en bereidt de productie van bakkerijproducten voor

  • B1-K1-W2 Bereidt bakkerijproducten

  • B1-K1-W3 Verwerkt, modelleert en bakt bakkerijproducten

  • B1-K1-W4 Decoreert bakkerijproducten en werkt deze af

  • B1-K1-W5 Bewaakt en borgt de kwaliteit van bakkerijproducten

  • B1-K1-W6 Verpakt en presenteert bakkerijproducten of onafgebakken bakkerijproducten en slaat deze op

  • B1-K1-W7 Maakt werkruimtes, gereedschappen en machines in de bakkerij schoon

P2-K1 Bestelt grondstoffen en producten en slaat deze op(leerjaar 2 )

  • P2-K1-W1 Bestelt benodigde grondstoffen en producten

  • P2-K1-W2 Controleert grondstoffen en producten bij ontvangst op (opslag)specificaties

  • P2-K1-W3 Slaat geleverde producten op in geconditioneerde ruimtes

P2-K2 Bevordert de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het assortiment(leerjaar 3)

  • P2-K2-W1 Adviseert klanten over bakkerijproducten

  • P2-K2-W2 Stuurt op de kwaliteit van operationele processen en routing op de werkvloer

  • P2-K2-W3 Bedenkt ideeën voor het uitbreiden van het assortiment en ontwikkelt receptuur

Je kunt de opleiding in drie uitstroomrichtingen doorlopen: Banket, Brood en Brood- en Banket. Bij het diploma ontvang je een schoolverklaring waarin de uitstroomrichting is opgenomen.

Opzet van de opleiding

De opleiding is competentiegericht opgezet. Bij competenties gaat het om het totaal van kennis, inzicht, vaardigheden en gedrag. Deze heb je nodig om je beroep goed uit te kunnen oefenen. Het gaat er niet alleen om dat je wéét hoe het zou moeten, maar dat je het ook zo doet!

De opleiding is in fases ingericht. De opleiding bestaat uit 3 fases: Basis, Gevorderd en Competent.

Basis en Gevorderd zijn ontwikkelingsgerichte fases. Dat betekent dat alle activiteiten in het teken van ontwikkeling staan, per fase op een hoger en complexer niveau.

Competent is de kwalificerend e fase. Alle activiteiten hier zijn gericht op diplomeren. Alle onderdelen in het examenplan vallen onder deze fase.

De ontwikkelingsgerichte fases basis en gevorderd zien er inhoudelijk qua afsluiting hetzelfde uit als de kwalificerende competent fase, echter bij ontwikkelingsgericht spreken we over toetsen, en bij kwalificerend over examen. Na afsluiting van de gevorderd fase krijg je van je SLB'er een advies wel of niet deel te nemen aan de kwalificerende fase.

Uitgangspunt voor de invulling van het onderwijs zijn de kerntaken, met daaraan gekoppeld de werkprocessen (zie boven). Praktijkgestuurd leren is het uitgangspunt om deze kerntaken en werkprocessen invulling te geven. Dat betekent dat alles wat in de bakkerij kan worden aangeleerd, ook daar plaatsvindt. Hierin wordt alles zoveel mogelijk geïntegreerd aangeboden, dus naast de vaktheorie en praktijk, komen hier ook algemene zaken aan de orde.

Alle lessen zijn opgenomen in een onderwijsplanner. Op deze manier weet je per week welke onderdelen binnen een vak wordt behandeld. Dit is makkelijk ter voorbereiding, maar ook zeker wanneer je niet aanwezig kunt zijn. Tijdens de introductie per schooljaar worden de onderwijsplanners besproken, en wordt aangegeven waar je het document kunt vinden.