Servicemedewerker

Crebocode 26007 Leerweg BOL Niveau 2

Jouw beroep

De servicemedewerker is werkzaam in grote organisaties of instellingen op het raakvlak van dienstverlening, welzijn, zorg, facility, administratie en (non)profit verkoop. Hij voert werkzaamheden uit in een ondersteunende, dienstverlenende, servicegerichte omgeving. De doelgroep waar de servicemedewerker mee te maken krijgt is erg divers en vaieert in leeftijd, cultuur, leefstijl en maatschappelijke positie. Een servicemedewerker zou werkzaam kunnen zijn in de context Zorg en Welzijn, bijvoorbeeld als medewerker Leefzorg voor bejaardentehuizen of wijkcentra, medewerker Helpende Zorg in ziekenhuizen of activiteitenbegeleider bij seniorenclubs. In de context Zakelijk en commercieel: bijvoorbeeld als Receptiemedewerker/ gastheer (-of vrouw) , een duizendpoot bij congrescentra, scholen,of als verkoper. In de context Sport en Recreatie bijvoorbeeld als activiteitenbegeleider bij een buurtcentrum of begeleider in een sportcentrum.

Algemene beroepseisen

Een servicemedewerker is een allrounder, de gastvrije duizendpoot, de Haarlemmer olie, het vriendelijk gezicht, de uitgestoken hand van de organisatie.

  • Is aanspreekpunt voor bezoekers;

  • Ontvangt bezoekers;

  • Draagt bij aan een veilige situatie;

  • Voert dienstverlenende, servicegerichte werkzaamheden uit;

  • Assisteert bij de uitvoering van activiteiten;

  • Voert eenvoudige administratieve werkzaamheden uit;

  • Assisteert bij voorraadbeheer;

  • Voert eenvoudige onderhouds- en herstelwerkzaamheden uit;

  • Neemt incidenten in behandeling en registreert deze.

Eigenschappen van de servicemedewerker:

  • Je bent representatief;

  • Je kunt werken onder tijdsdruk;

  • Je bent hulpvaardig;

  • Je bent ondersteunend, dienstverlenend en servicegericht;

  • Je hebt een empathisch vermogen;

  • Je bent integer en alert;

  • Je beschikt over goede sociale- en communicatieve vaardigheden.