Opticien

Crebocode 25631 Leerweg BBL Niveau 4

Jouw beroep

Een opticien heeft een afwisselend beroep. Geen klant is hetzelfde, iedereen heeft zo zijn eigen wensen. Daarom is het heel belangrijk dat een opticien goed luistert naar wat de klant wil. Alleen dan kun je een passend advies geven over bijvoorbeeld brilmonturen, brillenglazen of lenzen.

Een klant die de winkel binnenstapt bij de opticien heeft meestal een probleem met het scherp kunnen zien in de verte en/of dichtbij. Soms zijn er ook problemen met een montuur of de glazen. Hiervoor moet een opticien passende oplossingen vinden.

De opticien voert een oogmeting uit en adviseert vervolgens de klant bij de keuze van montuur en glazen. Welk montuur staat leuk? Wat is trendy? Welke glazen passen het beste bij de wensen van de klant? De gegevens van de klant worden vervolgens in een computersysteem ingevoerd.

Nadat de klant zijn keuze heeft gemaakt besteld de opticien de glazen bij een glasleverancier. In een deel van de optiekwinkels worden de bestelde glazen door de opticien op maat geslepen en gemonteerd in het gekozen montuur. Bij een ander deel van de optiekwinkels komen de glazen op vorm en maat binnen en worden ze door de opticien gemonteerd in het gekozen montuur. Bij het overige deel van de optiekwinkels komt het gekozen montuur compleet met gemonteerde glazen binnen uit een inslijpcentrale. Bovenvermelde werkwijze komt voor bij zowel ketenbedrijven als zelfstandige opticiens.

Wanneer de bril klaar is, wordt de klant daarover geïnformeerd. De klant komt de bril ophalen en de opticien zorgt ervoor dat de bril comfortabel past. Daarna wordt de bril afgerekend aan de kassa. Bij al deze contactmomenten met de klant is het natuurlijk belangrijk dat de opticien klantvriendelijk en klantgericht handelt.

Meer informatie over het beroep is te vinden op de site van "Vision today" en op de site van de NUVO (Nederlandse Unie Van Optiekbedrijven).