Junior accountmanager

Crebocode 25877 Leerweg BOL Niveau 4

Schema kerntaken en werkprocessen voor jouw opleiding

Gedurende de opleiding krijg je les, ontwikkel je vaardigheden, pas je kennis toe en oefen je de vaardigheden in projecten en BPV (stage), zodat je uiteindelijk de kerntaken behorend bij het beroep kunt uitvoeren. De oefening van de kerntaken gebeurt in een hoger jaar opnieuw, maar dan op een hoger niveau.

De kerntaken van het beroep zijn:

Basisdeel

  1. Onderzoekt de customer journey;

  2. Verzorgt marketing- en communicatie-activiteiten uit;

Profieldeel

  1. Voert het accountmanagement uit en beheert relaties;

  2. Voert een commercieel traject uit

Kerntaken

Een kerntaak geeft een omschrijving van een hoofdtaak van het beroep. Met andere woorden, de kerntaken zijn de belangrijkste werkzaamheden van de Junior Accountmanager. Het grootste deel van de werktijd ben je daarmee bezig.

Werkprocessen

Een kerntaak is op haar beurt verdeeld in verscheidene activiteiten, de werkprocesen. Voorbeelden zijn:

  • Voert een verkoopgesprek.

  • Doet klanten een commercieel aanbod

Hieronder staat een opsomming van de kerntaken en werkprocessen van de opleiding.

Basisdeel

  1. Kerntaak 1 Onderzoekt de customer journey.

1.1 Brengt de marktpositie van de onderneming in kaart;

1.2 Analyseert de customer journey;

1.3 Vertaalt trends en ontwikkelingen naar commerciƫle kansen;

1.4 Doet verbetervoorstellen voor verkoop, marketing en/of marktbewerking.

2. Kerntaak 2 Verzorgt marketing- en communicatie-activiteiten uit.

2.1 Inventariseert wensen en behoeften;

2.2 Voert marketing- en communicatie-activiteiten uit;;

2.3 Voert webcare uit;

Profieldeel:

  1. Kerntaak 1 Voert het accountmanagement uit en beheert relaties.

1.1 Voert accountanalyses uit ;

1.2 Stelt een accountplan op ;

1.3 Coƶrdineert het uitvoeren van een accountplan;

1.4 Evalueert een accountplan;

1.5 Bouwt en onderhoudt een relatienetwerk.

2. Kerntaak 2 Voert een commercieel traject uit.

2.1 Bereidt een commercieel traject voor;

2.2 Acquireert klanten en/of opdrachten;

2.3 Voert een verkoopgesprek;

2.4 Doet klanten een commercieel aanbod;

2.5 Verzorgt het interne ordertraject;

2.6 Voert aftersales uit.

Tijdens je opleiding vertellen de docenten jou wanneer welk onderdeel aan bod komt en wanneer dit getoetst wordt.