Luchtvaartdienstverlener

Crebocode 25636 Leerweg BOL Niveau 4

Aanvullende informatie over jouw opleiding

  • TTO/ BTEC-programma / IAS studenten
    Als je kiest voor de tweetalige opleiding (TTO) International Aviation Services (IAS)- variant van de opleiding, ga je werken met het BTEC-programma door middel van unitlessen. Aan het eind van de opleiding heb je dan twee diploma's - het reguliere mbo-4 diploma en het internationaal erkende BTEC-diploma.

    Voor elke unit krijg je lessen van een docent die je begeleidt bij het maken van de opdrachten. Alle units en lessen zijn in het Engels. In totaal moet je 14 units afronden om je BTEC-diploma te halen. Aan het BTEC-programma zijn extra kosten verbonden maar je krijgt er ook een extra diploma voor terug. Op de leermiddelenlijst is BTEC benoemd, dit hoef je dus alleen te betalen als je de IAS-variant van de opleiding volgt. De kosten zijn opgesplitst over 3 jaren, dus elk jaar betaal je een deel.
    Good luck and have fun!

  • De passenger journey
    De opleiding is opgebouwd volgens de passenger journey. Daarmee wordt bedoeld dat jij als student alle onderdelen van de reis van de passagier leert kennen.Dit doe je aan de hand van verschillende modules. Die modules heten bijvoorbeeld "At the gate and boarding, "Service at airside" of "Safety en security on board". Een overzicht van alle modules van de passenger journey vind je in de onderwijsplanning.
    Tijdens deze lessen leer je wat jouw rol is en wat jouw taken zijn tijdens het werk. Je oefent de competenties tijdens de praktijklessen in het praktijklokaal. Tijdens je stages ga je de competenties nog verder ontwikkelen.

  • Stage op Schiphol
    Een stage op Schiphol maakt onderdeel uit van je opleiding. Om in aanmerking te komen voor een Schipholpas moet je van onbesproken gedrag zijn en over een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) beschikken (afgegeven door de AIVD).

  • Examens tijdens je eindstage op de luchthaven
    In leerjaar 3 worden de kerntaken geëxamineerd. Eén kerntaak wordt in de simulatie geëxamineerd op school. Twee kerntaken worden tijdens de stage geëxamineerd. Wanneer je een grondstage doet, dan is dit kerntaak 1 en 2 en wanneer je een vliegstage doet, dan is dit kerntaak 1 en 3. Deze examens staan los van de beoordeling van je stage, maar vinden wel tijdens je stage plaats.

  • Aanvullende voorwaarden bij stage in de cabine
    In het derde studiejaar loop je stage als steward(ess). Dit kan zowel op de grond (passage) als in de lucht (cabine). Bij een stage in de cabine gelden aanvullende eisen vanuit het beroepenveld ten aanzien van lengte, gezichtsvermogen, zwemdiploma.

    • Lengte: vrouwen min. 158 cm / max. 190 cm, mannen min. 170 cm / max. 190 cm.

    • Gezichtsvermogen: maximaal +5/-5.

    • Niet kleurenblind.

    • In bezit zijn van een zwemdiploma.

    • Goede lichamelijke conditie.

    • Niet medicijnafhankelijk zijn.

Hoe en wanneer draag je het uniform
Zoals eerder genoemd is er in de luchtvaart een aantal ontwikkelingen zichtbaar. Enerzijds de ontwikkeling naar het bieden van topservice voor passagiers, anderzijds een grotere nadruk op een pro-actieve rol voor personeel (achter de balie vandaan en voor de balie beschikbaar zijn). Deze twee belangrijke ontwikkelingen hebben gevolgen voor het onderwijs aan toekomstige luchtvaartdienstverleners. Daarom bestaan er binnen de opleidingen luchtvaartdienstverlening (LVD) en International Aviation Services (IAS) onder andere regels met betrekking tot het uniform en het gedrag.

Vanaf de eerste lesweek draag je het uniform:

  • volgens deze uniformvoorschriften (zie ook Cumlaude);

  • twee keer per week op maandag en vrijdag gedurende de gehele dag;

  • tijdens excursies en gastlessen (ook als deze op andere dagen vallen).

Sta je niet op maandag of vrijdag ingeroosterd dan wordt de uniformdag of dinsdag (i.p.v. maandag) of donderdag (i.p.v. vrijdag).

Je staat vanaf het 1e lesuur absent geregistreerd wanneer het uniform niet volgens de voorschriften wordt gedragen (zie Gedragsregels).

Je kan op ieder moment van de dag door iedere leraar van LVD worden aangesproken worden wanneer je het uniform niet compleet en/of volgens de voorschriften draagt. Ook tussen de lessen door!

Stuur altijd een mail aan jouw LOB-er met de vermelding waarom je het uniform niet volgens de voorschriften droeg.

Jij bent zelf verantwoordelijk dat het uniform compleet en volgens de voorschriften wordt gedragen. Controleer altijd aan het eind van de uniformdag thuis het uniform (o.a. knopen, rits, zoom ), voordat je het in de kast hangt.

Blijkt aan het begin van een uniformdag dat er iets kapot is, dan moet je dit kunnen aantonen wanneer de leraar hiernaar vraagt.

Neem het kapotte onderdeel of bijvoorbeeld de bon van de kleermaker mee.

Je bent tenslotte een visitekaartje voor jezelf, de school en tijdens stages voor het bedrijf waar je op dat moment aan het werk bent.

Het uniform
Dagelijks zien wij mensen in uniform lopen en we vinden dat heel gewoon. Het is zelfs zo, dat je het niet meer opmerkt. Werken in uniform kan je werk een extra dimensie geven, maar kan ook zijn voor- en nadelen hebben.

Waarom laten bedrijven hun medewerkers uniformen dragen?

De bedrijven doen dat om een stukje herkenning te geven voor de buitenwereld. Voor een luchtvaartmaatschappij is het van belang, dat alle medewerkers, achter bijvoorbeeld een incheckbalie of een servicebalie, er herkenbaar uitzien.

Herkenbaarheid is niet het enige, denk ook aan de uitstraling die het uniform heeft. Het juist dragen van een uniform verschilt per bedrijf. Ieder bedrijf heeft eigen uniform- en gedragsregels dus ook het Deltion College, opleiding Luchtvaartdienstverlener. Je draagt het uniform twee dagen per week en tijdens gastlessen en excursies.