Interieuradvies (Interieuradviseur)

Crebocode 25771 Leerweg BOL Niveau 4

Jouw beroep

Context

De interieuradviseur werkt veelal voor een gespecialiseerde commerciële onderneming waarbij een groot accent ligt op gastheerschap, adviseren over oplossingen voor een interieur en het verkopen van interieuradviezen en -producten. Voorbeelden waar een interieuradviseur in dienstverband of als (onafhankelijk) ZZP’er aan verbonden kan zijn, zijn een woonwinkel met een brede collectie, een specialist op het gebied van woninginrichting en/of projectinrichting, een meubelmerk, een hoofdkantoor van een bouwmarkt, een interieuradviesbureau en een stylingbureau. De ondernemingen variëren van pure fysieke winkels tot omnichannel organisaties De interieuradviseur werkt veelal voor een gespecialiseerde commerciële onderneming waarbij een groot accent ligt op gastheerschap, adviseren over oplossingen voor een interieur en het verkopen van interieuradviezen en -producten. Voorbeelden waar een interieuradviseur in dienstverband of als (onafhankelijk) ZZP’er aan verbonden kan zijn, zijn een woonwinkel met een brede collectie, een specialist op het gebied van woninginrichting en/of projectinrichting, een meubelmerk, een hoofdkantoor van een bouwmarkt, een interieuradviesbureau en een stylingbureau. De ondernemingen variëren van pure fysieke winkels tot omnichannel organisaties

Werkdag een interieuradviseur

Geen dag van een interieuradviseur is precies hetzelfde. Vaak wordt de dag opgestart met een bakje koffie en wordt er besproken wat er die dag gedaan moet worden. Iedere minuut is vaak gevuld. Bijvoorbeeld: de dag kan al starten met een schriftelijke (online) communicatie door het bijhouden van de mail m.b.t. overleg, advies, informeren, overtuigen, onderhandelen en/of afhandelen van klachten. Dit kan ook mondeling gebeuren door het beantwoorden van de telefoon en plegen van telefoontjes om klanten op de hoogte te brengen van geleverde producten. Daarnaast hebben de meeste bedrijven ook te maken met het uitpakken van de lading, controleren van binnengekomen producten en deze voorzien van prijzen. Daarbij is het belangrijk dat de winkel er representatief uit blijft zien en up-to date blijft qua styling. Bij het inrichten van een wand moet er ook op de verkoopcijfers gelet worden zodat er goede resultaten behaald worden. Het gaat tenslotte wel over verkoop.

Ook moet er ’s ochtends al nagedacht worden over het maken van een content op sociale media voor die dag. Hier moet creatief mee omgegaan worden, eventueel door zichzelf te presenteren (blog, vlog en/of website), digitaal bewustzijn richting hun doelgroepen (online marketing en sociale media) en er moet correcte vaktaal in een verhaal geplaatst worden.

Als er klanten langs komen in de winkel dan staan ze de klant te woord voor al hun woonvragen. Daarnaast kan de klant ook aan tafel komen voor een kort advies van kleuren, materialen, indelingsadvies met handmatige schetsen en/of perspectief schetsen. Mocht de klant een totaaladvies willen dan gebeurt dit binnen de afgesproken kaders en het budget wordt inspirerend en realistisch vertaald in een vernieuwd plan. Hiervoor wordt eerst een PVE afgestemd, bespreken de interieuradviseurs precies wat ze gaan doen en tegen welke prijs.

Bij een totaal advies behoort: sfeer en beleving (moodboard), kleur en materiaalstalen, verschillende voorlopige ontwerpen waarbij nagedacht wordt over verschillende creatieve oplossingen, tussentijdse bespreking en uiteindelijk wordt het definitieve ontwerp digitaal uitgewerkt in 3D wat voornamelijk in Sketch Up gebeurt. De presentatie voor de klant wordt in verschillende Adobe programma’s uitgewerkt voor een professionele uitstraling. Hiervoor vindt soms ook overleg plaats met collega’s voor eventuele inspiratie of samenwerking met collega’s als het een grote opdracht is.

Interieuradviseurs moeten hierbij op de hoogte zijn van de basis merken- en materiaalkennis, geschiedenis van o.a. stromingen-architectuur-stijlen en begrijpen van basiskennis van bouwkunde. Waar nodig moet extra kennis opgedaan worden om een ontwerp zo goed mogelijk te presenteren aan de klant. Het kan ook zijn dat de interieuradviseurs op locatie langskomen.

Bij het plan wordt uiteindelijk een passende offerte gemaakt, hiervoor zijn eventueel prijzen opgevraagd bij leveranciers en dit wordt op de juiste wijze toegelicht. Als een plan wordt goedgekeurd is het achter de schermen belangrijk dat de orders en de planning goed begeleidt en bewaakt worden en waar nodig worden leveranciers gebeld en klanten op de hoogte gehouden. Met het uitgevoerde plan/ oplevering is een interieurwens van de klant uitgekomen.