Algemene
informatie gids
Opticien
Crebocode 25631 Leerweg BBL Niveau 4
Afronding/Beoordeling
De opdrachten die je voor de stage uitvoert staan in het bpv werkboek. Hierin staat tevens een planning van uren en perioden voor de bpv.
Voor afronding van de bpv/stage moet het minimale aantal bpv uren zijn behaald. Ook dient er elk leerjaar een beoordeling van de bpv te hebben plaatsgevonden door de praktijkopleider. Hierbij worden je beroepshouding en je ontwikkelde kennis en vaardigheden in de praktijk beoordeeld. Nadat door de bpv coördinator is vastgesteld dat je het minimale aantal bpv uren hebt behaald en de beoordeling door de praktijkopleider voldoende of goed is, heb je de bpv van dat leerjaar met een voldoende afgesloten.
Competentiematrix opticien
Competen- tie |
Toont dit niet 0 punten |
Beginner 1 punt |
Gevorderd 2 punten |
Beroepsbe- kwaam 3 punten |
|
1 |
klantvriende- |
Begroet de |
Begroet elke |
Begroet elke |
|
lijk. |
klant wan- |
bezoeker, |
bezoeker, |
||
neer deze |
stelt zich |
stelt zich |
|||
wordt opge- |
voor wan- |
voor wan- |
|||
merkt |
neer nodig |
neer nodig |
|||
en stelt cliënt |
|||||
direct op zijn/ |
|||||
haar gemak |
|||||
Hanteert be- |
|||||
jegening |
|||||
werkinstruc- |
|||||
tie. |
|||||
2 |
Inlevingsver- |
Stelt de |
Stelt de |
Stelt de |
|
mogen |
noodzakelij- |
noodzakelij- |
noodzakelij- |
||
ke vragen |
ke vragen, |
ke vragen, |
|||
leeft zich in, |
leeft zich in, |
||||
luistert aan- |
luistert aan- |
||||
dachtig en |
dachtig en |
||||
vraagt door. |
vraagt door. |
||||
Signaleert |
Gaat in op |
||||
non-verbaal |
non-verbaal |
||||
gedrag |
gedrag |
||||
3 |
Secuur en |
Heeft oog |
Heeft oog |
Heeft oog |
|
accuraat |
voor details |
voor details, |
voor details, |
||
werkt precies |
werkt precies |
||||
en foutloos |
en foutloos. |
||||
Controleert |
|||||
werk en is |
|||||
kritisch inge- |
|||||
steld |
|||||
4 |
Feedback |
Kan feed- |
Kan feed- |
Kan feed- |
|
back ontvan- |
back ontvan- |
back ontvan- |
|||
gen. Verbe- |
gen en laat |
gen, laat ver- |
|||
teringen zijn |
verbeterin- |
beteringen |
|||
niet altijd |
gen hierop |
hierop zien. |
|||
zichtbaar. |
zien |
Vraagt regel- |
|||
matig om |
|||||
feedback en |
|||||
geeft ge- |
|||||
vraagd en |
|||||
ongevraagd |
|||||
zorgvuldig |
|||||
feedback |
5 |
Veiligheid en hygiëne |
Werkt vol- gens hygiëne voorschriften |
Denkt aan ei- gen veilig- heid en werkt volgens hygi- ene voor- schriften |
Denkt aan ei- gen veilig- heid, werkt volgens hygi- ene voor- schriften en werkt op een manier die het milieu niet onnodig belast. |
|
6 |
Hanteert pro- tocollen |
Kent een deel van de protocollen en past deze toe. |
Kent alle toe te passen protocollen en past bijna alle foutloos toe. |
Kent alle toe te passen protocollen en past ze foutloos toe |
|
7 |
Kan priorite- ren |
Toont regel- matig priori- tering in werkzaamhe- den, maar heeft (soms) aanwijzingen nodig |
Toont priori- tering in werkzaamhe- den, slechts een enkele keer is een aanwijzing nodig |
Toont uitste- kende priori- tering in werkzaamhe- den. |
|
8 |
Gastvrijheid |
Toont enig gastheer- schap |
Toont gast- heerschap, biedt koffie aan, |
Toont gast- heerschap, biedt koffie aan, creëert een goede sfeer waarin klanten zich thuis voelen |
|
9 |
Communica- tie |
Communi- ceert met de klant |
Communi- ceert open en zorgvul- dig. |
Communi- ceert open en zorgvul- dig. Vermijdt onnodig ge- bruik van vaktaal, legt helder en duidelijk uit. |
10 |
Commercieel |
Kent de com- |
Heeft oog |
Hanteert een |
|
merciële be- |
voor de com- |
goede balans |
|||
langen, maar |
merciële be- |
tussen com- |
|||
nog niet in |
langen en de |
merciële be- |
|||
relatie tot de |
toegevoegde |
langen en de |
|||
toegevoegde |
waarde voor |
toegevoegde |
|||
waarde voor |
de klant |
waarde voor |
|||
de klant |
de klant. |
Beoordeling BPV 1e jaar:
Tussenbeoordeling 1 (T 1):
Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het 1e leerjaar totaal tenminste 5 punten scoren.
Eindbeoordeling 1 (E 1):
In de eindbeoordeling van het 1e leerjaar moet de student op bovenstaande 10 competenties totaal tenminste 9 punten scoren.
Beoordeling BPV 2e jaar:
Tussenbeoordeling 2 (T 2):
Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het 2e leerjaar totaal tenminste 15 punten scoren.
Eindbeoordeling 2 (E 2):
In de eindbeoordeling van het 2e leerjaar moet de student op bovenstaande 10 competenties tenminste 18 punten scoren. Als de student in een maatwerk traject de opleiding in minder dan 3 leerjaren aflegt is onderstaande puntentotaal van toepassing.
Beoordeling BPV 3e (laatste) leerjaar:
Tussenbeoordeling 3 (T 3):
Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het laatste leerjaar totaal tenminste 23 punten scoren.
Eindbeoordeling 3:
Op bovenstaande 10 competenties moet de student in het laatste leerjaar totaal tenminste 27 punten scoren.
Het kan zijn dat een student de opleiding doorloopt in een maatwerktraject. In die situatie wordt alleen een totaalbeoordeling over de bpv gegeven aan het eind van de opleiding. Deze beoordeling moet voldoende zijn.
nr |
Competentie |
1e leerjaar |
Opmerkingen mbt de voort- gang en afspra- ken |
|
T 1 |
E 1 |
|||
1 |
Klantvriendelijk |
|||
2 |
Inlevingsvermo- gen |
|||
3 |
Secuur en accu- raat |
|||
4 |
Feedback |
|||
5 |
Veilig |
|||
6 |
Hanteert proto- collen |
|||
7 |
Prioriteren |
|||
8 |
Gastvrijheid |
|||
9 |
Communicatie |
|||
10 |
Commercieel |
|||
Totaal aantal punten |
nr |
Competentie |
2e leerjaar |
Opmerkingen mbt de voort- gang en afspra- ken |
|
T 1 |
E 1 |
|||
1 |
Klantvriendelijk |
|||
2 |
Inlevingsvermo- gen |
|||
3 |
Secuur en accu- raat |
|||
4 |
Feedback |
|||
5 |
Veilig |
|||
6 |
Hanteert proto- collen |
|||
7 |
Prioriteren |
|||
8 |
Gastvrijheid |
|||
9 |
Communicatie |
|||
10 |
Commercieel |
|||
Totaal aantal punten |
nr |
Competentie |
3e leerjaar |
Opmerkingen mbt de voort- gang en afspra- ken |
|
T 1 |
E 1 |
|||
1 |
Klantvriendelijk |
|||
2 |
Inlevingsvermo- gen |
|||
3 |
Secuur en accu- raat |
|||
4 |
Feedback |
|||
5 |
Veilig |
|||
6 |
Hanteert proto- collen |
|||
7 |
Prioriteren |
|||
8 |
Gastvrijheid |
|||
9 |
Communicatie |
|||
10 |
Commercieel |
|||
Totaal aantal punten |
Het eerste leerjaar mag met een onvoldoende worden afgesloten als je in het tweede
en derde leerjaar dit met een voldoende of goed weet te compenseren. Zie daarvoor
het onderstaande schema.
BPV 1e leerjaar eindoordeel |
<9 = O |
9 – 15 = V |
>15 = G |
BPV 2e leerjaar eindoordeel |
<18 = O |
18 – 23 = V |
>23 = G |
BPV 3e leerjaar eindoordeel |
<27 = O |
27 – 28 = V |
>28 = G |
Eindbeoordeling BPV |
O+O+V=O |
O+V+V=V |
O+V+G=V |
V+V+G=V |
V+G+G=G |
V+V+V=V |
|
G+G+G=G |
|||
Eindbeoordeling BPV in een maat- werktraject |
O+O=O |
O+V=O |
O+G=V |
V+V=V |
V+G=V |
G+G=G |