Algemene
informatie gids
Facilitair leidinggevende
Crebocode 25608 Leerweg BOL Niveau 4
Schema kerntaken en werkprocessen voor jouw opleiding
Kerntaken en werkprocessen voor jouw opleiding
Het onderwijs binnen het Deltion College is beroepsgericht en gebaseerd op een document van de overheid dat voor elke opleiding bestaat. Dit document heet het kwalificatiedossier. In dit document staat precies beschreven wat je voor je opleiding moet kennen en kunnen.
In het kwalificatiedossier staan de beroepsspecifieke kerntaken van jouw opleiding beschreven. Voor een volledig overzicht van het beroepskwalificatiedossier verwijzen we je naar de site van SBB (http://kwalificaties.s-bb.nl)
Profiel 1 Facilitair leidinggevende niveau 4: Kerntaken + werkprocessen Facilitair Leidinggevende B1-K1 Verricht facilitaire werkzaamheden
B1-K1-W1 Faciliteert bijeenkomsten
B1-K1-W2 Verwerkt gegevens met informatiesystemen
B1-K1-W3 Voert logistieke werkzzaamheden uit
B1-K1-W4 Bevordert de veiligheid
B1-K1-W5 Onderhoudt ruimten en apparatuur
B1-K1-W6 Onderhoudt het contact met interne en externe klanten en leveranciers
B1-K1-W7 Signaleert klachten en verbeterpunten en handelt deze af
P2-K1 Voert beheerstaken uit
P2-K1-W1 Maakt een plan voor uitvoering van facilitaire dienstverlening
P2-K2-W2 Voert contractbeheer uit
P2-K2-W3 Beheert financiën
P2-K2-W4 Stemt af met het management
P2-K2 Geeft leiding (niv 4)
P2-K2-W1 Begeleidt en stuurt (lerende) medewerkers aan P2-K2-W2 Plant en verdeelt de werkzaamheden
P2-K2-W3 Voert gesprekken met medewerkers
Aan een aantal competenties wordt gedurende je opleiding op verschillende momenten gewerkt. Dat kan zijn op school gedurende de onderwijsactiviteiten of tijdens je stage.
De competenties vallen altijd samen met de uitvoering van de werkprocessen. Om de werkprocessen te kunnen uitvoeren moet je namelijk beschikken over een of meerdere competenties.
Tijdens de examens moet je laten zien dat je de werkprocessen kunt uitvoeren en je moet daarbij aantonen dat je de beroepscompetenties voldoende bezit.
Algemeen
Zoals je weet, hangt het succes van het leren vooral ook van jezelf af! Je motivatie en doorzettingsvermogen bijvoorbeeld. Verder kan je er op rekenen dat het Deltion College er alles aan probeert te doen om jouw leren succesvol te laten verlopen. In ons gebouw met alle voorzieningen moet dat zeker lukken.
De opleiding sluit zo goed mogelijk aan bij jouw niveau en manier van leren. Dat is in het begin van je opleiding vaak strak geregeld en wordt gaandeweg wat vrijer. Het hangt ook af van het opleidingsniveau en of het een BBL- of BOL-opleiding betreft.
Studievoortgang (ontwikkelingsgericht) en stageprocedure
Modulair onderwijs bij hotel & facility management
Het team hotel & facility management heeft een ambitie opgesteld. In deze ambitie komen zaken naar voren als wendbaarheid, uitdaging, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling en praktijkgerichtheid. Om deze ambitie goed uit de verf te laten komen, is ervoor gekozen om het onderwijs vanaf schooljaar 2020_2021 modulair vorm te geven.
Een voordeel van modulair onderwijs is dat je als student meer keuze hebt over wat je will leren, wanneer je dit willen leren en hoe je dit willen leren. Onder begeleiding werk je aan geïntegreerde opdrachten die een duidelijke relatie met de praktijk hebben. In de eerste fase van de opleiding zal de begeleiding sterk zijn en langzaam zullen we je als student loslaten al naar gelang de ontwikkeling van de student.
We zullen starten met een aantal modules waarbij je went aan het MBO en aan de omgeving van de opleiding die je hebt gekozen. Hierna volgen een aantal modules waarbij de nadruk ligt op het operationele gebied. In de latere leerjaren zullen de modules zich meer toespitsen op leidinggeven, organiseren en ondernemen. Ten dele vindt dit plaats op school en ten dele in het bedrijfsleventijdens excursies, bedrijfsbezoeken en stages.
Een ander voordeel is dat kennis en vaardigheden gezamenlijk aan bod komen. Leren door te doen en zelf ervaren wat er nog geleerd moet worden. We verwachten dat het oplossingsgericht werken aan de modules je beter in staat stelt om aan je persoonlijke leerdoelente werken en aan je eigen loopbaantraject als toekomstig manager of ondernemer. Een eventuele aansluiting op het HBO zal (nog) beter verlopen, omdat de methodiek goed aansluit.
Tijdens je opleiding, doorloop je een aantal modules. Deze modules omvatten een periode van 3 weken of een veelvoud hiervan. De modules zijn een integratie van verschillende vakken met een daarbij behorend thema/onderwerp. Aan het eind van het 1e leerjaar heb je 12 modules doorlopen en afgesloten. Naast de modules krijg je ook te maken met de verschillende examens zoals die vermeld staan in het kwalificatiesdossier. De modules zijn hier een voorbereiding op. De modules kunnen op verschillende manieren afgesloten worden. Denk hierbij aan een verslag, gesprek, reflectie, vlog, toets, presentatie etc. en wordt alleen gebruikt om inzicht te geven in je ontwikkeling.
Aan het eind van elk schooljaar (of periode, afhankelijk van het moment van BPV) wordt er een voortgangsvergadering gehouden. Tijdens deze vergadering wordt per student aangeven of hij/zij genoeg ontwikkeling heeft doorgemaakt en de opleiding kan voortzetten zonder studievertraging.
Het is van belang dat je goed in de beroepspraktijk gaat functioneren en dat je (samen met anderen) taken uitvoert en problemen leert op te lossen. Daar word je zowel op school als in de praktijk goed bij begeleid. .
Pluspuntenkaart
In het eerste jaar ga je bij verschillende evenementen helpen in de uitvoer. En ook met andere taken kun je pluspunten verdienen
Het is de bedoeling dat je voor elk gewerkt uur buiten schooltijd een pluspunt krijgt. Aan het eind van dit schooljaar moet je 30 pluspunten behaald hebben.
Uren registreer je op dit formulier dat je aan het begin van het schooljaar van je SLB'er krijgt. Je vult de datum in, de tijden, het aantal gewerkte uren en je geeft aan bij welk evenement je hebt meegedraaid. Vergeet niet om een paraaf te vragen aan de verantwoordelijke docent of begeleider. Dit formulier krijg je slechts eenmalig. Je bent zelf verantwoordelijk voor de urenregistratie. Aan het eind van het schooljaar lever je dit formulier in bij je SLB'er, zodat hij/zij kan beoordelen of je genoeg studiepunten hebt behaald.